Llar d’infants

Actualment el procés evolutiu depèn fonamentalment de com s’organitza l’educació i l’ensenyament de l’infant des dels primers dies de la seva vida.

L’estat emocional, el desenvolupament neuropsíquic, tota la conducta de l’infant, depèn del caràcter de les relacions amb l’adult. Per això, esdevé tan honrós i ple de responsabilitats el paper de les educadores que han escollit com a especialitat el treball amb infants.

ADAPTACIÓ

Per a una bona adaptació dels nens a la Llar d’Infants, a la mestra i als companys, creiem que el millor és fer-ho progressivament. Per això els nostres alumnes començaran progressivament durant la primera setmana o quinzena, depenent del que la mestra us aconselli i de la disponibilitat dels pares.

Les entrades i sortides fins a la primera quinzena d’octubre creiem que podeu col·laborar deixant-los i venint-los a buscar a la classe.

RELACIÓ FAMÍLIA- CENTRE EDUCATIU

No hem d’oblidar que l’educació del nen/a és responsabilitat dels pares i de les mares això sí, compartida amb l’escola.

També cal pensar que si la col·laboració entre l’escola i els pares és bona, millor serà el desenvolupament del nen/a. En definitiva, serà més feliç.

Una manera de potenciar aquest aspecte és establir unes bones relacions entre la Llar d’infants i els pares i les mares. Això, permetrà una atmosfera cordial i de confiança recíproca entre els pares, les mares i les educadores. Es pot comprovar que quan més es coneixen els pares, les mares i les educadores, més s’afavoreix el benestar dels petits/es.

Aquest curs seguirem amb el projecte “Obrim la Llar a les famílies”, i a partir del segon trimestre els familiars podran venir a realitzar activitats a la Llar.

RELACIÓ EDUCADORES-NENS/ES.

L’objectiu de l’educació en aquesta etapa és permetre al nen/a, dins d’un àmbit de llibertat i d’autonomia, el desenvolupament físic i psíquic que li és propi. En aquesta etapa s’inicien tots els aspectes que constituiran la seva personalitat: moviment, afectivitat, llenguatge, estructuració del pensament i sociabilitat. Per tal d’aconseguir aquests objectius, treballem:

–   L’educació sensorial. Consisteix en educar la percepció visual, auditiva i tàctil en totes les seves manifestacions: plàstica, música, dinàmica…, posem els fonaments del que serà el pensament lògic, i paral·lelament es va configurant en el nen/a la sensibilitat davant les persones, els fets, les coses i el gust per la bellesa. Per tal que el nen/a exterioritzi la seva creativitat i espontaneïtat, se li ofereixen una sèrie de materials tals com, paper de tot tipus, témperes, colors…

L’educació motriu. És l’adquisició i control postural fins que el nen/a aconsegueixi la posició vertical. El desplaçament en aquesta posició i la utilització de les mans com a instrument de transformació de la realitat i de creació són els aspectes diferencials de la motricitat humana. Aquesta educació motriu la podem dividir en dos: la gruixuda i la fina. En la gruixuda es treballa el domini corporal dinàmic i estàtic mitjançant la psicomotricitat, les sessions de la qual parteixen de l’activitat espontània del nen/a i de la no directivitat per part de l’adult. En la fina, es treballa la coordinació viso-manual, la fonètica, la motricitat facial i la gestual.

L’educació del llenguatge. S’entén en el sentit ampli de comunicació, dins la qual el llenguatge només n’és una part. Gestos, actituds, situacions i ambient en general són elements bàsics de la comunicació. El paper de l’adult com a interventor del nen/a i com a introductor del llenguatge verbal, és essencial per a l’educació de la comunicació. Per estimular i potenciar aquest llenguatge, es porten a terme converses amb el nen/a utilitzant tot tipus de material: contes d’imatges, contes narrats per l’adult, titelles, làmines murals, ordres i comandes, cançons…

L’educació de la personalitat. Aquesta es fa a diferents nivells. Des d’un coneixement del propi cos com a unitat fonamental d’acció fins al coneixement i domini de les pròpies possibilitats d’interrelació i de contacte amb els altres, passant pel control de les emocions i de la seva manifestació.

L’educació social. Considerada en les dues vessants de relació personal i de coneixement del món. Es va establint una relació personal amb els adults i els altres nens/es, com a fonament de la relació de respecte, d’estimació i de solidaritat. El coneixement del món que l’envolta, la natura, els veïns, el carrer, el món del treball… Coneixement que el nen/a comença a experimentar en aquests primers anys de vida. Com cada any es treballen molt a fons els centres d’interès i tradicions, tant de la nostra ciutat, com de Catalunya. Les treballem per tal que el nen/a les conegui de més a prop i les pugui viure més intensament.

L’educació dels hàbits. Es pretén ensenyar als nens/es els costums en l’activitat de cada dia que estan en funció d’una concepció de la vida. L’adult els transmet al nen/a, i en els primers anys es concreten sobretot a nivell d’hàbits. Els diferents tipus d’hàbits que es poden treballar en aquestes edats són: autonomia personal (menjar, vestir, neteja…), convivència social i ordre personal (recollir, respectar, …).

ESTIMULACIÓ PRIMERENCA

Des de fa uns anys estem portant a terme el programa d’estimulació primerenca basat en el mètode Glenn Doman. Consisteix en la combinació de bits i del programa de psicomotricitat.

Un bit és una unitat d’informació (enciclopèdic, de lectura, matemàtic). Els bits s’agrupen en categories. El passi de bits es fa dos cops al dia i tenen una durada d’uns cinc minuts. Al final de cada passi s’introdueix una cançó, un poema, un conte, una dita popular,…

Què volem aconseguir amb el programa de bits d’intel·ligència?

– Donar informació. Memorització.

– Afavorir el creixement cerebral i la maduració neurològica.

– Augmentar les possibilitats intel·lectuals.

– Estimular la curiositat.

També introduïm la llengua anglesa mitjançant el passi de bits, cada dia entre deu o quinze minuts.

LES FESTES QUE TREBALLEM SÓN:

La castanyada. Entre tots els nens i les nenes de la Llar d’infants fem una Maria Castanyera que ens acompanya durant aquests dies de festa. Cantem la cançó del

Marrameu i La Castanyera i diem dites populars.

 

- Santa Cecília. Celebrem la patrona de la música i gesticulem una cançoneta que hauran après fins llavors. Només per als nens i les nenes de l’escola.

 

- El Nadal. Celebrem l’arribada del Nadal fent cagar el tió, tot cantant la cançó. Els nens/es s’emporten a casa el que el tió els ha cagat. Cantem, també, una nadala a l’església de l’escola per a tots vosaltres.

 

- La Candela. Anem a l’església de Sant Joan a visitar la Mare de Déu de la Candela, copatrona de Valls.

 

- Carnaval. Es fan disfresses iguals per a tots els nens/es. Són senzilles per tal que els nens/es puguin col·laborar en la confecció, l’últim dia ens disfressem, sortim al pati a desfilar, i els pares i les mares els podeu venir a veure.

 

- Pasqua. Sortim a veure el mercat de Rams i els aparadors amb les mones de Pasqua. També anem a veure la geganta de la Vella Quaresma.

 

- Sant Jordi. Expliquem la llegenda de Sant Jordi i fem una sortida a veure els llibres, les roses i a la plaça de Sant Jordi.

 

- Mare de Déu de Montserrat. Cantem el virolai tots junts.

 

- Setmana Cultural. Durant l’última setmana del mes de maig tots els nens i les nenes gaudeixen d’una sèrie d’activitats. Durant el cap de setmana la família en pot participar.

 

- Visita del bestiari a la Casa de la Festa.

 

- Verbena (o festa) fi de curs. Els últims dies de juny tota la Llar farem un esmorzar amb les famílies, amb música i danses, per a desitjar-nos un bon estiu a tots!

Ús de cookies

Aquest web utilitza "cookies" per millorar l'experiència de navegació. Si segueixes navegant entendrem que ho acceptes. Més informació. ACEPTAR

Aviso de cookies